Saabs väg tillbaka

Det är naturligtvis mycket glädjande att GM äntligen säljer Saab. Det är bra för Saab, men också bra för hela fordonsindustrin i Sverige, för de anställda, för återförsäljare över hela världen, för alla småföretag som lever på att Saab lever. De sistnämnda jag tänker på är inte de som är direkta underleverantörer utan allt från pizzerior till fastighetsserviceföretag som indirekt lever för att Saab lever.

Sedan är det ingen tvekan om att Saabs väg tillbaka är lång. Det är nu det verkligt hårda arbetet börjar. Nu gäller det att hängivenheten som manifesterats den senaste tiden över hela världen bland Saab-ägare kan växlas ut i form av nybilsförsäljning. Lyckas det kommer det ändå inte att räcka, tre saker till måste ske.

Den allra största delen av både Saab och Volvos försäljning på den svenska hemmamarknaden är i form av tjänstebilsförsäljning. Där har Saab den senaste tiden varit stoppad av många företags ekonomiavdelningar. Det viktigaste säljet just nu är däför att återskapa förtroendet hos svenska tjänstebilsinköpare. Tjänstebilsåkare som vill ha en Saab finns det gott om. Men de som internationellt brukar kallas "fleet-buyers" måste övertygas om att det är ekonomiskt rimligt att köpa en Saab.

Det andra steget som borde tas är att vidga hemmamarknaden för Saab. Norden måste vara hemmamarknad för det nya Saab. I Norden bor 25 miljoner människor och den samlade BNP:n är ofattbara 1,2 biljoner dollar. Det är världen 10:e största ekonomi och skulle vara den 6:e största inom EU om alla nordiska länder var medlemmar där.

Saabs särart måste vårdas och utvecklas. Säkerhet, särpräglad design och fiffiga lösningar måste få blomma. Saab måste klara att föda innovationer som är 2010-talets motsvarigheter till strålkastartorkarna, stolsvärmen och turbon.

Kommentarer
Postat av: Maria P.

Det verkar som om du inte är helt opartisk i Saab-frågan - eller? ;)

Nä, tror nog de flesta Västsvenskar eller kanske alla medborgare i riket drog en lättnadens suck när affären blev offentligt. Är ju själv ingen Saab älskare men är gift med en så jag dras med i debatten ändå och jag tror fordonskrisen går ingen oberörd förbi, oavsett tillhörighet när det gäller politisk färg eller bilfavorit.

Ha det gott tills vidare!

2010-01-27 @ 11:48:11
URL: http://maloppa.blogspot.com
Postat av: mats

Ja, du har så rätt. Vägen kommer att bli besvärlig som att springa marathon i upperförsbacke i motvind hela tiden dessutom otränad. Men skam den som ger sig. Om man nu skall försöka sig på en gissning så gissar jag att en mycket stor andel (73%) av denna erforderliga möda ligger marknadsföring och försäljning. Att Saab har världens bästa tekniska produkt och världens bästa produktiopnsapparat är inte tillräckligt för att imponera på tilltänkta köpare om 1: priset är fel och 2: att bilen inte finns (kommer i nästa version), Alltså man måste kunna prova, köpa och få den levererad på rimlig tid inte ett år efter att den visats på någon mässa där flertalet av kunderna knappt hört talas om. Båda dessa tillkortakommanden går dock att ordna.



Dessutom är det inte nödvändigt att Saab erhåller "hjälp" från Jöran Hägglund som anser enligt medier idag (1/2 i nådens år 2010) att Saab borde sålts till Kina. Förvisso är det god rebellisk tanke att sätta sig upp mot överheten och göra tvärtom mot vad som anbefalles vara den rätta vägen. Det här är långsökt i kubik. Varför kan han inte bara vara tyst?

2010-02-01 @ 22:59:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0