Saabs väg tillbaka

Det är naturligtvis mycket glädjande att GM äntligen säljer Saab. Det är bra för Saab, men också bra för hela fordonsindustrin i Sverige, för de anställda, för återförsäljare över hela världen, för alla småföretag som lever på att Saab lever. De sistnämnda jag tänker på är inte de som är direkta underleverantörer utan allt från pizzerior till fastighetsserviceföretag som indirekt lever för att Saab lever.

Sedan är det ingen tvekan om att Saabs väg tillbaka är lång. Det är nu det verkligt hårda arbetet börjar. Nu gäller det att hängivenheten som manifesterats den senaste tiden över hela världen bland Saab-ägare kan växlas ut i form av nybilsförsäljning. Lyckas det kommer det ändå inte att räcka, tre saker till måste ske.

Den allra största delen av både Saab och Volvos försäljning på den svenska hemmamarknaden är i form av tjänstebilsförsäljning. Där har Saab den senaste tiden varit stoppad av många företags ekonomiavdelningar. Det viktigaste säljet just nu är däför att återskapa förtroendet hos svenska tjänstebilsinköpare. Tjänstebilsåkare som vill ha en Saab finns det gott om. Men de som internationellt brukar kallas "fleet-buyers" måste övertygas om att det är ekonomiskt rimligt att köpa en Saab.

Det andra steget som borde tas är att vidga hemmamarknaden för Saab. Norden måste vara hemmamarknad för det nya Saab. I Norden bor 25 miljoner människor och den samlade BNP:n är ofattbara 1,2 biljoner dollar. Det är världen 10:e största ekonomi och skulle vara den 6:e största inom EU om alla nordiska länder var medlemmar där.

Saabs särart måste vårdas och utvecklas. Säkerhet, särpräglad design och fiffiga lösningar måste få blomma. Saab måste klara att föda innovationer som är 2010-talets motsvarigheter till strålkastartorkarna, stolsvärmen och turbon.

RSS 2.0