Saab-karusellen fortsätter

Nu fortsätter karusellen med Saab. Idag handlar det om rykten om kinesiska pengar som skulle fullborda finansieringen av Koenigsegg groups köp av Saab automobil.

Stämmer det eller inte. Egentligen spelar det ingen roll så länge det handlar om rykten. Alla dessa rykten vare sig de går i positiv eller negativ riktning är negativa för Saab. Det viktigaste för Saab är att få fast mark under fötterna.

Det har inte den moderatledda regeringen bidragit till i något skede av den här processen. M-riksdagsledamoten Mats Sander skriver på sin blogg att regeringen prioriterade rätt när den inte investerade några pengar i bilindustrin. http://matssander.blogspot.com/

I grundfrågan har han fel. Saab, Volvo, underleverantörer och hela fordonsinstrin i Sverige behöver få fast mark under fötterna. Regeringens passivitet äventyrar en hel näringsgren i Sverige. I slutet av 2008 anslog regeringen 28 miljarder kronor för stöd till fordonsindustrin. Så här långt har inte en krona betalats ut.

Både tillverkare och underleverantörer har efterfrågat stöd men får inget - i Sverige. I Belgien får Volvo stöd av den belgiska staten.

Mats Sander försöker ge bilden av att pengarna som inte investeras i fordonsindustrin istället kan läggas på välfärden. Skulle den tyska delstaten Nidersachsen, delägare i Volkswagen, och Frankrike, delägare i Renualt, ha sämre välfärd på grund av att de äger bilföretag? Naturligtvis inte! Tvärtom är detta innovativa företag som över tid har gått med vinst.

Bilindustrin i Sverige behöver fast mark under fötterna och en fast hand att hålla i när det blåser. Istället får de ständigt knytnävar i ansiktet av Maud Olofsson och resten av borgerligheten.

Kommentarer
Postat av: Mats

Kenneth, dags för en ny kommentar? Nu verkar det vara en fnurra på tråden i den inre kretsen.

2009-09-26 @ 19:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0