Race till botten

Saabfabriken i Trollhättan är med i GM Europas interna skönhetstävling om vilken fabrik som ska tillverka en framtida kompaktbil. Men tävlingen handlar inte i första hand om vilken fabrik som är effektivast, håller högst produktionskvalitet eller har den kreativaste ledningen och medarbetarna.

Istället är det ett race mot botten när det gäller löner, arbetstider och andra villkor för de anställda. Lägstbjudande kan antas vinna. Men vilken botten vill GM att de anställda ska lägga sig på? Svenska bilarbetare är lågt betalda jämfört med kollegor i Västeuropa, polska bilarbetare är ännu lägre betalda, kinesiska med all säkerhet allra lägst betalda.

När den andra stora amerikanska biltillverkaren i början av 1900-talet revolutionerade biltillverkningen och för den delen hela den industriella produktionen var det genom nyskapande åtgärder. Henry Ford införde inte bara det löpande bandet utan också det så kallade femdollarsjobbet. Bilarbetarnas löner höjdes rejält till fem dollar om dagen. Det uttalade målet var att alla bilarbetare skulle ha råd att köpa en av de bilar de var med och byggde. Bilen blev en massprodukt.

När GM nått botten i sitt race - vem ska då ha råd att köpa bilarna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0